Färdtjänst

På denna sida kan du ansöka om färdtjänst, läsa om hur färdtjänst fungerar och vem som har rätt till färdtjänst.

Färdtjänst finns för dig som har svårt att förflytta dig på egen hand eller resa med buss, tåg eller andra allmänna kommunikationsmedel. För att resa med färdtjänst måste du ha ett tillstånd beviljat efter en individuell prövning enligt lagen om färdtjänst.

För att ha rätt till färdtjänst ska du ha en funktionsnedsättning som är varaktig i minst tre månader. Beroende på funktionsnedsättningen finns det olika alternativ för hur du kan beviljas att resa med färdtjänsten. Ett färdtjänsttillstånd kan beviljas så att delar av resan sker med allmänna kommunikationer. Resan kan också samordnas med andra resenärer och utan stopp under resan.

Att inte ha körkort, ha hög ålder eller att det saknas bussförbindelser är inte skäl till att beviljas färdtjänst.

Ansöka om färdtjänst

Du ansöker om färdtjänst via vår e-tjänst. Om du behöver en utskriven version, be om en sådan genom att kontakta kontaktcenter.

Färdtjänsttillståndet är personligt

Färdtjänsttillståndet är personligt och får bara användas på det sätt som har beslutat. När du reser med färdtjänst måste du kunna visa upp giltig legitimation. Om du flyttar till en annan kommun upphör färdtjänsttillståndet att gälla och du måste ansöka om ett nytt hos den kommun som du har flyttat till.

Återkallande av tillstånd

Om tillståndet missbrukas eller sakförhållanden förändras kan tillståndet återkallas.

Så här bokar du färdtjänst

Beställ resan i god tid, tidigast 14 dagar innan och senast en timma före önskad avresa.

När du beställer din resa behöver du uppge

  • namn
  • personnummer
  • ditt telefonnummer
  • vart du vill åka från och till
  • när du vill åka och vara framme
  • om någon reser med dig
  • om det är färdtjänst, arbetsresa eller annat
  • om du har något förflyttningshjälpmedel.

När kan jag åka med färdtjänst?

Du kan resa med färdtjänst alla dagar klockan 05-02.

Hur avbokar jag en beställd färdtjänstresa?

Om resan inte blir av ska den avbeställas minst en timma före resan skulle påbörjats. Vid sen eller utebliven avbeställning kan kommunen ta ut en avgift på 200 kronor per tillfälle.

Vad gör jag vid försening?

Om bilen är mer än tio minuter sen, ring: 020-91 90 90.

Vilken utrustning och bagage får jag ta med?

Du får ta med dig det hjälpmedel du behöver för att resa, till exempel rollator eller rullstol samt bagage motsvarande en kasse i varje hand eller en resväska.

Vilken hjälp kan jag få av chauffören?

Du kan få hjälp att:

  • ta dig till och från porten
  • ta dig i och ur färdtjänstfordonet
  • ta av och på säkerhetsbältet
  • ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage.

Om du har behov av mer hjälp i bilen under färden än vad chauffören kan bistå med, kan du ansöka om en extra plats i fordonet för en ledsagare. Du ansöker om detta hos din färdtjänsthandläggare.

Ledsagaren får själv inte ha tillstånd till färdtjänst och reser utan avgift. Ledsagare ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma plats som du.

Hur gör jag för att ta med medresenär eller husdjur?

Du får ta med dig en medresenär på resan. Medresenären betalar egenavgift enligt gällande färdtjänsttaxa. Medresenär ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma plats som du.

Ledar- och assistanshund följer med utan kostnad. Övriga husdjur får inte följa med.

Var får jag åka färdtjänst?

Du som har beviljad färdtjänst utan begränsningar i Skaraborg får resa till, från, inom och mellan kommunerna i Västra Götaland samt grannkommunerna Askersund, Habo, Kristinehamn, Laxå och Mullsjö.

Vad kostar det att åka med färdtjänst?

Kostnader för färdtjänst, priserna gäller från 14 januari, 2024:

Enkel resa inom

Vuxen:

Ungdom:

en kommun

73 kronor55 kronor

två kommuner

127 kronor96 kronor

tre kommuner

182 kronor137 kronor

fyra kommuner

291 kronor218 kronor

fem kommuner

400 kronor301 kronor

sex kommuner

509 kronor382 kronor

sju kommuner

618 kronor464 kronor

åtta kommuner

727 kronor

545 kronor


Kontakt

Du kan lämna en synpunkt eller ställa fråga till Västtrafiks kund- och resetjänst. Om du vill ha ett svar på synpunkten behöver du begära det.

synpunkt.anrop@vasttrafik.se
Västtrafiks kund- och resetjänst
Telefon: 020-91 90 90

Personuppgifter som du lämnar när du beställer resan behandlas i enlighet med Västtrafiks integritetspolicy.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 8 nov kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?